Multichannel werken zonder extra personeel

Multichannel werken zonder extra personeel

Ik schrijf deze blog over MultiChannel niet alleen omdat wij trots zijn op het feit wat wij hebben mogen realiseren bij Kommer VOF, maar ook omdat ik jouw als ondernemer wil inspireren en helpen om ook MultiChannel te gaan werken. Het verhoogt de omzet, loyaliteit van klanten en houdt je bedrijf ook draaiende op momenten zoals nu een aantal keer is gebeurd, dat fysieke winkels en bedrijven gesloten moeten zijn wegens COVID.  Ik leg in deze blog vooral uit welke stappen er zijn gemaakt en hoe wij een spinnenweb hebben gecreëerd in het bedrijf van Kommer VOF, zonder dat er extra personeel voor nodig was. 

In het kort over Kommer VOF

Even een korte introductie van het bedrijf Kommer VOF. Dit is een bedrijf waaronder verschillende handelsnamen en webshops vallen. Een overkoepelende naam waarna een trechter van activiteiten volgt

Kommer Motors, Techline en Dartshop Midden Nederland zijn de tweede stap in de trechter. Een bedrijf gespecialiseerd binnen de motorbranche en dartsport. Een rare combinatie zal je denken, maar hier kom ik later op terug in deze blog. 

Alle activiteiten worden vanuit één pand in Kootwijkerbroek uitgevoerd met (op dit moment) drie vennoten, twee parttimers en één stagiair. Niet veel personeel dus voor zoveel activiteiten, maar prima te doen!

Geen Structuur

Kommer Motors werd als eerste opgericht, later de dartshop en als laatste Techline. Kommer Motors is voor particulieren (B2C) en Techline voor motorfiets gerelateerde bedrijven (B2B). Niets werkte samen binnen de bedrijven en afdelingen en dit koste enorm veel extra energie (en tijd!) om alles in goede banen te leiden.

Motoren VS Darts?

Het seizoen binnen de motorbranche is van februari t/m november (afhankelijk van het weer). Buiten dit seizoen is het online en offline rustig binnen de motorbranche. Omdat stilzitten niet bevorderlijk is voor continuïteit en blijvende motivatie van medewerkers en bedrijf, was er iets nodig wat de stillere tijd zou opvullen. Passie voor darts was er al binnen het bedrijf en het dartseizoen is precies het tegenovergesteld als van het motorseizoen (november t/m februari). Door met darts te starten, bracht dit meer voordelen met zich mee:

  • Heel veel darters rijden ook motor. Een bezoek aan de dartshop is ook direct een bezoek aan de motorzaak.
  • Geen stille periodes, het seizoen wisselt direct af en er wordt dus altijd geld verdient.
  • Minder kans op problemen in tijden van crisis, omdat het twee totaal verschillende activiteiten zijn.

Groothandel Techline

De groothandel kwam bij Kommer VOF als laatste binnen het bedrijf. Dit betrof een overname en dus al een bestaand bedrijf met bestaande klanten. De groothandel verkoopt veel dezelfde artikelen als dat Kommer Motors verkocht, dus het was niet nodig om andere producten op te nemen in het assortiment. De automatisering kon wel een goede boost gebruiken om ook online beter zichtbaar te zijn en de mogelijkheid tot online bestellen was niet aanwezig.

Structuur van hoe het bedrijf nu (2022) in elkaar steekt:

Doorgevoerde veranderingen:

1. Afdelingen

Er is een winkelgedeelte met onderdelen/motorkleding/darts, een werkplaats, showroom met occasions en een atelier waar buddyseats (zadels) worden gemaakt. Ook is er een speciale ruimte om bestellingen te kunnen verzenden. Het complete plaatje dus… met weinig personeel is er een goede structuur en takenverdeling gemaakt, zodat alle afdelingen evenveel aandacht krijgen en er goede service verleend kan worden.

2. Een goed kassasysteem

Om alles in goede banen te leiden is er een uitgebreid kassasysteem geïnstalleerd met onder andere product-factuur-klant beheer. Klanten kunnen kiezen voor een klantenpas en sparen dan korting per uitgegeven euro in de winkel. Het bind klanten met het bedrijf en brengt van alle kanten voordelen met zich mee. Bij aanschaf van de gratis klantenpas worden alle gegevens opgeslagen (gesplitst op afdeling).

3. Websites

Eerst hebben wij alle informatieve websites gerealiseerd. Het is belangrijk om een goede basis te hebben waar klanten alle informatie makkelijk kunnen vinden. Ook staan er duidelijk de mogelijkheden om contact op te nemen. De klant ziet o.a. een adres, e-mailadres, telefoonnummer en WhatsApp nummer. 

Potentiële klanten zien in één oogopslag wat de activiteiten zijn en hoe ze het bedrijf kunnen bereiken.

4. Webshops

Na de websites hebben wij een platform gebouwd (multistore), waarbij ALLE artikelen binnen KommerVOF zijn geplaatst. Alle binnenkomende bestellingen van de verschillende webshops komen in één compleet overzicht terecht. Betaling, facturatie en verzendlabels printen gaat geheel automatisch. De webshops werken samen met het kassasysteem en verschillende fabrikanten. Prijzen, voorraden en productinformatie zijn zo altijd up-to-date en gelijk met de winkelvoorraad. Klanten kunnen dus vanuit de voorraad bestellen, maar ook producten die bij de fabrikant op voorraad liggen (met een kleine levertijd). 

Binnen dit platform kunnen particulieren en bedrijven nu dus beide online bestellen en hoeft een product die in verschillende webshops getoond wordt, maar één keer te worden aangepast. Dat scheelt mooi tijd;).

Multichannel voordelen:

Al deze veranderingen heeft een fantastische werkwijze opgeleverd die volledig MultiChannel is!

  • Klanten kopen of bestellen producten in de winkel en kunnen tijdens afrekenen kiezen voor direct meenemen of thuis afleveren.
  • Klanten kunnen kiezen om de winkel te bezoeken, webshop te bezoeken of contact op te nemen met ons bedrijf bij vragen
  • Klanten bestellen online in een webshop en kunnen tijdens afrekenen kiezen voor verzenden of afhalen in de winkel.
  • Klanten kunnen de webshop gebruiken als catalogus en direct zien of het product op voorraad in de winkel is en wat het kost. Andersom werkt dit hetzelfde.
  • Klanten kunnen aankopen retourneren door terug te sturen of terug te brengen. Ook in geval van garantie zijn er meerdere keuzes

 

Ook het bedrijf heeft voordelen:

  • Klantinformatie komt binnen via winkel, webshops en websites. 
  • Het bedrijf kan per afdeling/platform informatie sturen naar klanten (email/post/telefoon).
  • Extra loyaliteit van klanten omdat ze op alle mogelijke manier bij het bedrijf terecht kunnen komen.
  • Het bedrijf is 24/7 op een manier te bereiken.
 
Deel dit:
Filter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WIj komen graag met je in contact

Zijn wij de partner die je zoekt? We beantwoorden graag jouw vragen en bespreken de mogelijkheden. Omdat je overdag misschien al druk genoeg bent, is het ook mogelijk om in de avond een (bel)afspraak te maken. 

 

Vul het formulier in en wij bellen of e-mailen je zo snel mogelijk terug.

Formulier