Je hoort ons op diverse pagina’s schrijven over het woord SEO. Maar wat houdt deze term nu precies in? SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Door een website op de juiste manier in te richten scoort je website of webshop beter in de zoekmachines (bijv. Google) en wordt je dus beter gevonden in de resultaten. Dit zorgt voor meer klanten en omzet.
Hoe werkt SEO?
Zoekmachine optimalisatie bestaat uit vele soorten technieken. Ik ga de meest gebruikte hiervan in Jip en Janneke taal beschrijven. Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld dus wij zullen Google als voorbeeld vermelden in de blokken. We gaan niet te ver in detail treden om het begrijpelijk te houden.
Zo wordt je Beter gevonden:
- Een website optimaliseren naar de belangrijkste woorden
- Relevante content schrijven
- Linkbuilding (linkjes ruilen met andere websites)
- Een juiste structuur van de website (META)
Optimaliseren
Als je website over honden gaat, wil je natuurlijk als eerste gevonden worden in Google op het zoekwoord ‘hond’ of ‘pup’.
Een website kan zo worden geoptimaliseerd dat de robot van Google begrijpt waar de website over gaat. Een goed geoptimaliseerde website krijgt meer waarde voor Google waardoor je hoger rankt in de resultaten.
Content
Waarom lees je deze pagina? Je bent waarschijnlijk op deze pagina belandt omdat je wil weten wat SEO betekent. In mijn geval is dit een heel relevante pagina voor mijn website en dienst waardoor ik meer bezoekers en dus potentiële klanten aantrek.
Je schrijft alle pagina’s, blogs en landingspagina’s van je website dus om vindbaar te worden op het grote internet. De inhoud moet aan diverse eisen voldoen om beter te scoren.
Linkbuilding
Google ziet graag dat andere websites schrijven over jouw website. Gaat jouw website over tuinonderhoud? Dan is het goed als andere websites een link plaatsen naar jouw pagina.
Wat wij hier precies mee bedoelen? Precies wat ik zojuist heb gedaan bij het woord “tuinonderhoud”.
Er zijn verschillende mogelijkheden als het gaat om linkbuilding.
structuur
Google leest de broncode van een website. Deze kun je zelf ook bekijken door hier met de rechtermuisklik te kiezen voor ‘paginabron weergeven’. In deze code staan vele “verborgen” elementen (o.a. META) die ervoor zorgen dat Google begrijpt waar de website over gaat.
Achterliggende structuur zijn net zo belangrijke pagina’s als de pagina’s die bezoekers zien op de website.